Feladataink

Get Adobe Flash player

Get Adobe Flash player


 

Hírek, aktualitások

2009. március

2009.03.22. 17:36

VÉT

Bár február végétől az érdekegyeztetés súlypontja a KSz helyi függelékre helyeződött, a Vasúti Érdekegyeztető Tanácsban is volt miről szót váltani. Témát a Záhony térségében kialakult helyzet szolgáltatta, de tanulságai hálózati szintű megelőző intézkedések szükségességére is felhívta a figyelmet.

Záhonyban már a tavalyi év második felétől érzékelhetően csökkent az elegy feldolgozás, erre tett rá egy lapáttal az október második felétől érzékelhető válsághatás, mely az áruszállítási teljesítmények drasztikus csökkenésében nyilvánul meg. Mindezek eredményeként az év elejére az elegymozgatási igény 70-80 százalékkal csökkent Záhonyban, mely tolatómozdony lemondásokban, és ennek következtében a kiszolgáló személyzet munkájának jelentős csökkenésében jelentkezett. A helyi vezetés létszámleépítéssel látta megoldhatónak a helyzetet. A jelentős teljesítmény-csökkenés következtében 61 fő munkahelye került veszélybe. A helyi egyeztetések eredményeként abban született megállapodás, hogy február 15-től kezdődően, az érintett munkavállalók hetente felváltva rendes szabadságon, személyi alapbérrel díjazott állásidőn és tényleges munkavégzést töltve vészelik át a nehéz időszakot.

A megoldás természetesen csak átmeneti és tartósan nem képes biztosítani az érintettek munkalehetőségét. A teendők hálózati szinten is átgondolandók, hiszen az áruszállítási volumencsökkenés állandósulni látszik. Szerencsére a MÁV Zrt munkaerőigénye – a munkajellege miatt – kevéssé függ a teljesítményi volumenváltozásoktól. (A váltókezelőnek akkor is a posztján kell állni meghatározott időben, ha a napi 100 vonat helyett csak 30-nak kell váltót állítani és ugyanez igaz a forgalmistára is. A műszaki személyzet számára meg eddig is a vonatmentes időszakok megtalálása okozott gondot) Az áruszállítási volumen csökkenés hatása azonban az elegy-feldolgozási tevékenységet végzőknél (kocsirendező, tolatásvezető) okozhat foglalkoztatási gondokat.

A MÁV-nak erre fel kell készülnie, a munkáltató ezért a következő hónapokban az ilyen munkavállalók számára tömegesen indít átfogó képzési, átképzési programokat, hogy alkalmassá tegye őket más forgalmi munkakörök betöltésére. Ezen túlmenően az újfelvételek számának korlátozásával a belső munkaerő-mozgás könnyítésével kívánja elkerülhetővé tenni a létszám feleslegek kialakulását és a szakszervezetekkel kötött foglalkoztatási megállapodások betartását.

PVDSz