Feladataink

Get Adobe Flash player

Get Adobe Flash player


 

Hírek, aktualitások

2009. április

2009.04.22. 19:14

VÉT

Nehéz hiteles beszámolóval szolgálni arról, hogy mi történik a VÉT ülésein. Az elmúlt időszakban a Vasúti Érdekegyeztető Tanács ülésein résztvevők sokkal inkább egy ezer aprócikk kereskedésben érezhették magukat, mintsem a vasutasok foglalkoztatási, munkajogi, valamint jövedelmi helyzetére érdemi hatást gyakorló fórumon.  A szakszervezetek – főként a VDSZSZ – napirend előtt és napirend közben több, mint húsz kisebb nagyobb jelentőséggel bíró témába kaptak bele anélkül, hogy bármiben az előrelépés esélyével tudott volna érdemi párbeszéd kialakulni.

A felmerült témák közül csak néhány:
•    Igaz-e, hogy a MÁV-csoport a Cargo eladásából származó bevételből kívánja megvásárolni a BKV HÉV üzletágát?
A válasz: Nem igaz.
•    Miért van mély erkölcsi válságban a MÁV?
A válasz nem igazán tudott érkezni, de szerintem azért, mert az egész ország abban van.
•    Miért nem reagál a MÁV a Reformszövetség javaslatára?
Mert nem érezte feladatának, egyéb butaságokra sem reagálnak.
Ilyen és ehhez hasonló felvetések sokasága hangzik el. Aki szereti a pankrációt, az biztos a VÉT-en is jól érezné magát.

Az érdemi kérdések közül megbeszélni valók – mint például a helyi függelékek megkötésének és az éves bérfejlesztésnek a tapasztalatai – nem igazán tudnak napirendre kerülni. Előkelő helyen szerepel ugyanakkor – és nem is állítjuk, hogy teljesen feleslegesen - a MÁV irányító apparátusának új székházba költözése, mely napjainkban veszi kezdetét.

Már lapunk korábbi számaiban is beszámoltunk róla, hogy a MÁV Zrt. Vezérigazgatósága elköltözik az Andrássy út 73-75-ből. Az új székház egy bérlemény lesz a Könyves Kálmán körúton és a MÁV palotát – az elképzelések szerint – eladják. Az akcióval több MÁV létesítmény szabadul fel, és az apparátusok egy korszerű irodaházban folytatják tevékenységüket. Az ügyletet eddig is – főként a hagyományokra és nosztalgiára alapozó – támadás érte, most azonban gazdasági érvek is felsorakoztak a döntéssel szemben.

A PVDSz mindez ideig tartózkodott az éles véleménynyilvánítástól. Úgy tekintettünk a kérdésre, hogy az általunk képviselt tagság túlnyomó többsége számára közömbös, hogy honnan irányítják a MÁV-ot, ennél sokkal fontosabb, hogy hogyan.

Ugyanakkor kétségtelen, hogy jelen gazdasági helyzetben (euro árfolyam, pangó ingatlanpiac) a döntés gazdaságossága, és különösen időzítése megkérdőjelezhető.

A ritka érdemi kérdések közé tartozott a baleset megelőzési jutalom megszüntetése. Az eset több, mint tanulságos. Történt ugyanis, hogy 2008. augusztusában – több más utasítással együtt – hatályon kívül helyezték az ennek kifizetését szabályozó utasítást. Ennek ellenére több helyen továbbra is fizették. Az ellentmondásos helyzetre a VÉT ülésén derült fény és a szakszervezetek fellépésére szakértői egyeztetés kezdődött egy új utasítás megalkotása érdekében.

A szakértői egyeztetésen megállapodás született arról, hogy a Biztonsági Igazgatóság kidolgoz egy utasítás tervezetet, amelyben megemelésre kerül, az eredeti jutalom mértéke is. Az új utasítás személyi hatálya természetesen csak a MÁV Zrt. munkatársaira terjedhet ki.

Enzsöl Róbert